Szkolenie

30 dni na rejestrację, 30 na zgłoszenie.

Obowiązki dealerów 2020

Szkolenie internetowe

Cała Polska

Paweł Tuzinek

Radca Prawny

Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują kary za brak realizacji – w ciągu 30 dni – obowiązków związanych z rejestracją samochodu sprowadzonego z zagranicy oraz zgłoszenia zmiany właściciela pojazdu. Kogo dotyczą te zmiany? Jakie sankcje z tego tytułu grożą dealerom?

Przypomnijmy, wymóg rejestracji – w ciągu 30 dni – samochodu sprowadzonego z zagranicy oraz zgłoszenia do Wydziału Komunikacji zakupu lub sprzedaży pojazdu na terytorium Polski obowiązuje już od dawna. Jednak od początku bieżącego roku wprowadzono kary finansowe za niewywiązywanie się z powyższych obowiązków. Z punktu widzenia dealerów brak realizacji któregoś z powyższych obowiązków zagrożony jest obecnie karą pieniężną w wysokości od 200 do 1000 zł za każdy pojazd, wobec którego nie dopełniono formalności!

Na czym właściwie polegają nowe obowiązki? Kogo tak naprawdę one dotyczą? Czy objęte są nimi również samochody nowe? Czy dealerzy muszą rejestrować również pojazdy, będące towarami handlowymi przeznaczone do dalszej odsprzedaży? Jak – krok po kroku – przeprowadzić procedurę rejestracji samochodu oraz zgłoszenia jego sprzedaży lub nabycia, by było ona skuteczna z perspektywy prawa?

Na te – oraz pozostałe – pytania dotyczące nowych przepisów, które obowiązują dealerów, odpowiemy podczas nadchodzącego szkolenia. Wszyscy uczestnicy szkolenia otrzymają również komplet wzorów dokumentów, których zastosowanie uchroni przed karami pieniężnymi.

Zapowiedź szkolenia

Uczestnictwo w szkoleniu internetowym

Możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania w ciągu 14 dni po szkoleniu

Co otrzymujesz decydując się na szkolenie?

Komplet niezbędnych wzorów dokumentów

Cena uczestnictwa:

190 zł netto/os.

Możliwość wielokrotnego odtworzenia nagrania webinaru

Dlaczego warto wziąć udział w szkoleniu?

Ustawodawca wprowadził nowe obowiązki od 1 stycznia, ale nie wyjaśnił przedsiębiorcom ani pracownikom Wydziału Komunikacji co tak naprawdę się zmienia. Jako pierwsi i jedyni na rynku przygotowaliśmy szkolenie, które pomoże Tobie w zrozumieniu nowych przepisów i uniknięciu ewentualnych sankcji.

Jedyne takie szkolenie na rynku

Doświadczony wykładowca

Szkolenie prowadzi radca prawny Paweł Tuzinek ze Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego. Doskonale zna specyfikę i problemy branży. Uczestniczył w pracach nad nowymi przepisami, więc zna je od podszewki.

Gwarantujemy, że szkolenie stacjonarne nie zakończy się, dopóki nie odpowiemy wyczerpująco na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości.

Jesteśmy pomocni

Dostęp do szkolenia internetowego

Jeśli uczestniczysz w szkoleniu stacjonarnym, będziesz mieć okazję zadawania pytania prowadzącemu na bieżąco. Jednak gdy po powrocie do firmy zechcesz przypomnieć sobie wybrane zagadnienia, masz taką możliwość. Zgłaszając udział, otrzymasz bezpłatny dostęp do szkolenia internetowego, które można odtworzyć w dowolnym momencie.

Gotowe dokumenty

Podczas szkolenia (niezależnie od tego, czy uczestniczysz w wersji stacjonarnej czy internetowej) otrzymasz od nas komplet wzorów dokumentów, dzięki którym dowiesz się, kiedy i w jaki sposób dopełnić wszystkich formalności związanych z nabyciem bądź zbyciem pojazdu.

14 dni na konsultacje

Jest już po szkoleniu, a w Twojej głowie pojawiło się nowe pytanie? Nie ma problemu! Przez 14 dni od daty szkolenia, prowadzący mec. Paweł Tuzinek będzie do Twojej dyspozycji. Wystarczy, że do nas napiszesz lub zadzwonisz, a postaramy się jak najszybciej rozwiać Twoje wątpliwości!

Kto powinien uczestniczyć w szkoleniu?

Właściciele i prezesi firm dealerskich

Dyrektorzy sprzedaży

Osoby odpowiedzialne za rejestrację pojazdów

Przedstawiciele firm leasingowych

Przedstawiciele firm CFM

Pracownicy działu księgowego

Program szkolenia

  • Dla porządku - rejestracja pojazdu, przerejestrowanie pojazdu, zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu, wyrejestrowanie pojazdu - co to jest?
  • Rodzaje rejestracji pojazdu - którą optymalnie stosować i kiedy
  • Rejestracja a przerejestrowanie pojazdu - czym się różni?
  • Zawiadomienie o nabyciu lub zbyciu pojazdu - po co jest i jak działa?
  • Wyrejestrowanie pojazdu - czy to nas dotyczy?
  • Forma składania wniosków i zawiadomień do starosty
  • Zasady umocowania pracownika, opłata skarbowa - czy do każdego auta oddzielnie?
  • Tryb nakładania kar przez starostę, środki odwoławcze, egzekucja
  • Od czego zależy wysokość kary?
  • Regulamin Rejestracji Pojazdów i Składania Zawiadomień - omówienie dokumentu

Co zmieniają nowe przepisy?

Składanie wniosków i zawiadomień oraz procedury - część praktyczna

Najczęstsze (lub najtrudniejsze) pytania

  • Co z rejestracją pojazdu lub zawiadomieniem w przypadku zbycia auta przed terminem?
  • Nabywca przerejestrował auto na siebie - czy mamy jeszcze obowiązek zawiadamiania o zbyciu?
  • Co to jest "data sprowadzenia pojazdu"?
  • Do jakiego starosty składa się zawiadomienie o nabyciu oraz zawiadomienie o zbyciu pojazdu kiedy auto jest zarejestrowane w innym powiecie niż mamy siedzibę?
  • Kary za pojazdy sprowadzone do kraju lub będące przedmiotem obrotu w kraju przed 1 stycznia 2020 - na jakich zasadach można dostać karę i kiedy?
  • Czy trzeba rejestrować auta sprowadzone ze Szwajcarii lub USA?
  • Auto kolekcjonerskie sprowadzone do remontu - co z rejestracją w terminie 30 dni?
  • Szczególne obowiązki sprzedawców aut (dealerów, komisów)
  • Oświadczenia o dacie sprowadzenia pojazdu na dokumencie sprzedaży - kto je musi umieszczać i kiedy?

Rejestracja pojazdów elektrycznych – na co zwrócić uwagę?

  • Specjalne tablice rejestracyjne dla elektryków od 1 stycznia 2020
  • Rejestracja aut demonstracyjnych
  • Rejestracja samochodu a wsparcie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu

Wykładowca

Ekspert i praktyk w dziedzinie prawa motoryzacyjnego, prawa konsumenckiego i prawa gospodarczego. Od 7 lat świadczy pomoc prawną polskim dealerom samochodów, odpowiadając na bieżące problemy prawne pojawiające się w naszej branży. Przez jego biurko przeszły praktycznie wszystkie nowe umowy dealerskie oraz ogromna większość dokumentów kierowanych do sieci dealerskich przez importerów, firmy ubezpieczeniowe, banki i inne podmioty. Na bieżąco uczestniczy w procesach tworzenia prawa, przygotowując opinie, stanowiska i postulaty w imieniu branży dealerskiej.

Radca prawny

Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego

Paweł Tuzinek

Informacje organizacyjne

Szkolenie internetowe:

Cała Polska

Lokalizacja

190 zł netto + VAT/os.

Cena dostępu

Nieograniczony dostęp do nagrania

Szkolenie można obejrzeć w dogodnym dla siebie czasie

Formularz zgłoszeniowy

Dane uczestników
Dane do faktury

Baza wiedzy

Co zmieniają nowe przepisy?

Od strony samych obowiązków nie zmienia się… nic. Obowiązek rejestracji auta w terminie 30 dni od jego sprowadzenia istnieje w Prawie o ruchu drogowym już od kilku lat i wynika on z art. 71 ust. 7 PRD. Tak samo obowiązek zgłoszenia nabycia lub zbycia z art. 78 ust. 2 PRD. Do 31 grudnia 2019 brak realizacji tych obowiązków obwarowany był grzywną w wysokości do 3 tys. złotych (art. 97 KW), nakładaną w trybie wykroczeniowym. Odpowiedzialność z tego tytułu mogły ponosić tylko osoby fizyczne. W praktyce obowiązek rejestracji auta z art. 71 ust. 7 PRD i zgłoszenia z art. 78 ust. 2 był przepisem martwym, ignorowanym przez właścicieli aut oraz przez odpowiednie organy. To właśnie było przyczyną interwencji Komisji Europejskiej. Od 1 stycznia 2020 wprowadzone zostały wspomnianymi wyżej administracyjne kary pieniężne za brak realizacji tych obowiązków.

Kogo dotyczą nowe przepisy?

Przepisy mają zastosowanie do wszystkich podmiotów sprowadzających do Polski samochody. Czyli do osób fizycznych, do osób prawnych oraz do jednostek organizacyjnych. Nie ma też znaczenia czy auto jest sprowadzane na sprzedaż w ramach działalności gospodarczej, czy na prywatny użytek. Mają więc one zastosowanie także do zwykłego Kowalskiego który sprowadza auto dla siebie.

Czy dealerzy samochodów i komisy będą musieli rejestrować pojazdy w terminie 30 dni od ich sprowadzenia?

Tak, przepisy dotyczą także tych, którzy dokonują dalszej odsprzedaży pojazdu stanowiącego dla nich towar handlowy, a nie środek transportu w rozumieniu art. 2 pkt 31 Prawa o ruchu drogowym. Z jednym istotnym wyjątkiem – spod obowiązku rejestracji w terminie 30 dni od sprowadzenia z innego kraju UE wyłączono pojazdy nowe. Oznacza to, że przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie sprzedaży pojazdów nowych nie będą musieli rejestrować takich samochodów w terminie 30 dni od przekroczenia granicy.


Dzięki temu wyłączeniu klient nadal będzie miał możliwość bycia pierwszym właścicielem pojazdu, jak również korzystanie z profesjonalnej rejestracji pojazdów będzie miało rację bytu, ponieważ jednym z jej głównych założeń jest to, że auto nie musi być „klasycznie” rejestrowane a po drogach publicznych porusza się na podstawie blankietu 30-dniowego dowodu rejestracyjnego i na zielonych „przechodnich” tablicach.


Obowiązek rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni obejmie wszystkie inne pojazdy poza nowymi, a więc także używane. Dealerzy i komisy sprowadzające auta używane odczują więc skutki nowych regulacji. Przywożąc do kraju auto „z drugiej ręki”, będą musieli dokonać jego rejestracji w ciągu 30 dni od sprowadzenia pod groźbą wyżej wspomnianej kary pieniężnej. Konieczne będzie także ubezpieczenie pojazdu. Będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami.

Co z autami uszkodzonymi, jeżeli nie jesteśmy w stanie wykonać naprawy uszkodzeń i wykonać badania technicznego w SKP koniecznego do rejestracji w ciągu 30 dni od sprowadzenia?

Niestety ustawodawca w ogóle pominął tę kwestie. Nowe zasady dotyczą w takim samym stopniu wszystkich aut – także więc tych uszkodzonych. Czyli jeżeli nie będziemy w stanie uzyskać pozytywnego badania technicznego w ciągu 30 dni i nie zarejestrujemy auta, to popełnimy czyn obwarowany sankcją. Można mieć jednak nadzieje, że w takiej sytuacji organy będą umarzać postępowanie na podstawie art. 189e Kodeksu postępowania administracyjnego (siła wyższa) albo odstępować od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej na podstawie art. 189f §1 pkt 1 Kpa (znikoma waga naruszenia, wszak auto nie musi być dopuszczone do ruchu ponieważ i tak nie jeździ).

Co z autami sprowadzonymi z innych krajów niż UE?

Obowiązek z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym nie obejmuje aut sprowadzanych z innych państw niż państwa członkowskie Unii Europejskiej. W związku z tym auta z „klasycznego” importu z takich krajów jak np. USA czy Szwajcaria nie podlegają w ogóle pod ten przepis. Podlegają one natomiast – już po ich zarejestrowaniu w Polsce – pod obowiązek z art. 78 ust. 2. O tym obowiązku piszemy niżej.

Czy będziemy karani za brak zarejestrowania samochodów przywiezionych przed 1 stycznia 2020?

Tutaj trzeba rozróżnić dwie sytuacje.


Jeżeli auto zostało przywiezione długo przed 1 stycznia 2020 i przed tą datą nastąpi upływ 30-dniowego terminu na rejestrację o którym mowa w art. 71 ust. 7 PRD, to nie będziemy karani. Wynika to z tego, że czyn za który mielibyśmy być ukarani tj. brak zarejestrowania auta, został popełniony w pierwszym dniu po upływie 30-dniowego terminu, a więc pod rządami przepisów, które nie przewidują sankcji w postaci kary pieniężnej. Zgodnie z art. 189c Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli w czasie wydawania decyzji w sprawie administracyjnej kary pieniężnej obowiązuje ustawa inna niż w czasie naruszenia prawa, w następstwie którego ma być nałożona, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest ona względniejsza dla strony. W omawianym tu przypadku, w dacie popełnienia czynu nie obowiązuje przepis o administracyjnej karze pieniężnej, a więc siłą rzeczy jest to norma “względniejsza dla strony” i to ją stosujemy. Nie trzeba więc masowo rejestrować aut, które zostały przywiezione do Polski na długo przed 1 stycznia 2020.


Nieco inaczej sytuacja będzie wyglądać, kiedy auto zostało sprowadzone w grudniu 2019 roku i 30-dniowy termin na rejestrację rozciągnie się jeszcze częściowo na 2020 rok, a więc już na obowiązywanie przepisu art. 140mb PRD wprowadzającego sankcję. W takiej sytuacji właściciel pojazdu ma jeszcze kilka dni na spełnienie swojego obowiązku i nie wykonując go, narusza przepis art. 71 ust. 7, który już w tym momencie jest obwarowany sankcją. Oczywiście w takiej sytuacji, jako że właściciel będzie miał mniej dni na dokonanie rejestracji pojazdu pod groźbą sankcji, zastosowanie znaleźć będzie musiał przepis (art. 189d KPA) o miarkowaniu kary pieniężnej i – przynajmniej w teorii – powinna być ona niższa niż maksymalna.


Dokładnie te same zasady mają zastosowanie do naruszenia obowiązku poinformowania o nabyciu/zbyciu z art. 78 ust. 2 PRD.

Zarejestrowanie pojazdu / przerejestrowanie pojazdu / zgłoszenie zmiany właściciela – czym to się różni?

Odpowiadając na to pytanie, należy wyjaśnić, że przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym – przewidują dwie różne instytucje stosowane w przypadku zmiany właściciela pojazdu, które są często mylone.


Pierwsza z nich to rejestracja pojazdu – w rozumieniu art. 72 PRD. Rejestracja pojazdu na podstawie tego przepisu dzieli się z kolei na dwa modele. Pierwszy z nich to wprowadzenie pojazdu wraz z jego właścicielem po raz pierwszy do polskiego rejestru (czyli CEPiK), potocznie nazywane „zarejestrowaniem” (potocznie, bo ustawa nie posługuje się takim pojęciem). Wiąże się to z wydaniem dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych ze znakami legalizacyjnymi i karty pojazdu z wpisanym właścicielem. Jeżeli auto jest już zarejestrowane w ten sposób i zmienia ono właściciela, to nowy właściciel może dokonać jego „przerejestrowania”, czyli znowu rejestracji (podstawą prawną jest tu również art. 72 PRD) auta na siebie. Dostanie on wtedy nowy dowód rejestracyjny, nowe tablice (w pewnych przypadkach może obecnie zachować dotychczasowe) oraz zostanie dokonany wpis jego osoby w karcie pojazdu.


Od „przerejestrowania” auta w trybie art. 72 PRD należy odróżnić zgłoszenie nabycia lub zbycia auta zarejestrowanego na podstawie art. 78 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym. Ta instytucja nie jest tym samym co rejestracja w trybie art. 72 PRD.

Na czym polega obowiązek zgłoszenia nabycia lub zbycia z art. 78 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym?

Zgodnie z art. 78 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym, właściciel pojazdu już zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Nie należy mylić tego obowiązku z powinnością z art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym, polegającą na konieczności zarejestrowania auta w ciągu 30 dni od jego sprowadzenia. Są to dwie, niezależne od siebie czynności. No i jak wyjaśniliśmy powyżej – zgłoszenie sprzedaży/nabycia pojazdu stanowi jedynie zgłoszenie zmiany właściciela pojazdu, który jest już wcześniej w trybie art. 72 PRD zarejestrowany, a więc jest już w rejestrze. Nie powoduje ono jednak zmiany w rejestrze! W CEPiK dalej będzie figurował poprzedni właściciel. Nie dostaniemy też nowego dowodu rejestracyjnego i tablic (powinniśmy natomiast dostać wpis w karcie pojazdu, ale to już… inna historia). Sprowadza się to więc tylko do poinformowania organu o zmianie właściciela i na tym właściwie koniec. Po co jest instytucja z art. 78 ust. 2 PRD? Nie bardzo w sumie wiadomo. Na pewno jest ona pomocna sprzedającym auta już zarejestrowane w sytuacji kiedy nowy właściciel dokona naruszeń prawa „na tablicach” poprzedniego właściciela. Niemniej instytucja ta jest problematyczna nawet dla niektórych starostów, którzy utożsamiają ją właśnie z „przerejestrowaniem” pojazdu, a więc ubierają takie zawiadomienie we wniosek o rejestrację na nowego właściciela w trybie art. 72 PRD i w trybie KPA wzywają do uzupełnienia wniosku o niezbędne dokumenty i opłaty.

Kogo dotyczy obowiązek z art. 78 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym (dotyczący obowiązku zgłoszenia nabycia lub zbycia auta)?

Obowiązek z art. 78 ust. 2 ciąży na „właścicielu pojazdu”. Właścicielem w rozumieniu ustawy będzie osoba, której przysługuje prawo własności w chwili upływu 30-dniowego okresu przeznaczonego na dokonanie czynności. Czyli siłą rzeczy nie będzie nim zbywca auta, bo ten w 30 dniu nie jest już właścicielem. Niemniej to zbywca ma głównie interes w poinformowaniu organu o fakcie zbycia, ponieważ może mu to pomóc w uniknięciu negatywnych konsekwencji, które mogą powstać wskutek użytkowania samochodu przez nabywcę „na jego tablicach”.


Ponadto – co warte odnotowania – w przeciwieństwie do obowiązku z art. 71 ust. 7 PRD – obowiązek zgłoszenia nabycia/zbycia dotyczy wszystkich pojazdów, także nowych. Czyli dotyczy nierzadkiej na rynku dealerskim sytuacji, kiedy pojazd nowy został wcześniej zarejestrowany i zmienia kilkukrotnie właściciela zanim zostanie przekazany do używania klientowi końcowemu.

Czy dealer, który zarejestrował auto w ramach tzw. samorejestracji, ma obowiązek zawiadomienia starosty o zbyciu auta klientowi? Czy dealer, który zarejestrował auto i sprzedaje je za granicę w ramach reeksportu będzie karany za brak poinformowania o zbyciu?

Zamierzeniem ustawodawcy było, by dealerzy mieli taki obowiązek, ale – jak wskazaliśmy powyżej – nie do końca wynika to z treści art. 78 ust. 2 PRD. Poza nieprecyzyjną redakcją tego przepisu ustawodawca dodatkowo nieprawidłowo zredagował treść art. 140mb PRD – patrz poniżej.

Na czym polega problem z redakcją art. 140mb Prawa o ruchu drogowym operującego pojęciem „właściciel”? Kto nim jest po upływie 30 dni od sprzedaży?

Zajmijmy się najpierw karą za naruszenie obowiązku rejestracji w 30 dni czyli art. 71 ust. 7 PRD. Art. 140mb nie wskazuje dokładnie na kim będzie ciążył obowiązek zarejestrowania pojazdu w ciągu 30 dni. Wskazuje jedynie na „właściciela”. Przepis art. 71 ust. 7 stanowi, że właściciel pojazdu ma obowiązek zarejestrować go w ciągu 30 dni od dnia sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Jeżeli w ciągu 30 dni dealerowi uda się sprzedać samochód, to właścicielem stanie się klient i to on będzie odpowiedzialny za zarejestrowanie pojazdu i uiszczenie kary pieniężnej w przypadku przekroczenia terminu. Przykładowo: klient kupuje niezarejestrowane auto sprowadzone z UE 29 dni temu. Na zarejestrowanie go będzie miał tylko jeden dzień.


Nieco inaczej sytuacja wygląda jeśli chodzi o ukaranie za naruszenie przepisu art. 78 ust. 2 PRD. Art. 140 mb pkt 2 PRD stanowi, że „kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1 nie zawiadamia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu”. Jak wskazaliśmy powyżej w momencie zbycia pojazdu jego dotychczasowy właściciel przestaje być w sposób oczywisty właścicielem. W związku z tym osoba zbywcy nie może mieścić się w zakresie zastosowania art. 140mb pkt 2 PRD ponieważ stosuje się go tylko do osoby która „będąc właścicielem” nie wykonuje obowiązku. Tym samym przepis, który mówi o karze, nie będzie mógł mieć nigdy zastosowania do sprzedawcy pojazdu i jakakolwiek inna interpretacja nie wchodzi tu w rachubę, ponieważ przepisy „sankcyjne” muszą być interpretowane sztywno i zgodnie z ich literalnym brzmieniem.

Co z wyrejestrowaniem pojazdu – art. 79 Prawa o ruchu drogowym?

Wbrew obiegowym opiniom i artykułom w różnych mediach Prawo o ruchu drogowym ani w obecnej ani w znowelizowanej wersji nie przewiduje żadnych sankcji za niewyrejestrowanie pojazdu w ciągu 30 dni. Art. 79 wskazuje jedynie warunki formalne, jakie powinny zostać spełnione przy wyrejestrowaniu pojazdu. Art. 140mb przewiduje jedynie kary pieniężne za naruszenie obowiązku rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni od sprowadzenia (art. 71 ust. 7 PRD) lub obowiązku zawiadomienia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu (art. 78 ust 2 PRD). Niewyrejestrowanie auta w przypadku spełnienia którejś z przesłanek o których mowa w art. 79 PRD nie będzie podlegać karze.

Co z “przerejestrowaniem” auta – czy będzie ono obowiązkowe a jego brak karalny?

Tu również musimy zaprzeczyć różnym medialnym doniesieniom. “Przerejestrowanie” auta na siebie, czyli złożenie w trybie art. 72 PRD wniosku o jego zarejestrowanie na nowego właściciela po pierwsze nie jest obowiązkiem, a po drugie – tym bardziej – nie jest obwarowane karą. Nie uchybia to oczywiście obowiązkowi powiadomienia o zmianie właściciela w trybie art. 78 ust. 2. Informacje medialne, z których wynika co innego, to efekt nieporozumienia – projekt początkowo zakładał taki obowiązek, ale na etapie prac legislacyjnych kształt przepisu zmienił się tak znacznie, że finalnie nie został on wprowadzony.

Jak się ma odpowiedzialność z tytułu administracyjnej kary pieniężnej do odpowiedzialności wykroczeniowej?

Jak napisaliśmy wcześniej, przed 1 stycznia 2020 roku brak zarejestrowania auta i brak zgłoszenia nabycia podlega odpowiedzialności jak za wykroczenie, na podstawie art. 97 Kodeksu wykroczeń. Odpowiedzialności tej mogą podlegać tylko osoby fizyczne, ale osoby prawne i inne jednostki już nie. Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje art. 140n ust. 7 Prawa o ruchu drogowym, który stanowi, że jeżeli czyn będący naruszeniem, o którym mowa w art. 140mb, wyczerpuje jednocześnie znamiona wykroczenia, w stosunku do podmiotu będącego osobą fizyczną stosuje się wyłącznie przepisy o odpowiedzialności administracyjnej. Oznacza to, że będziemy odpowiadać “tylko” z tytułu administracyjnej kary pieniężnej nakładanej w drodze decyzji przez starostę.

Kontakt

W przypadku pytań zadzwoń lub napisz!

Jakub Konieczny